Beelemma! Alcohol voor de marathon?

De laatste week voor je marathon.  Iemand duwt een glaasje drank onder je neus.  Wat zeg je?

NEE

Alcohol en lever zijn niet de beste maatjes.  Een van de functies van de lever is de verwerking van vet voor transport naar spieren en vetcellen.  Als de lever overuren draait om je pintjes te verwerken, heeft hij geen tijd om zich met dat vet bezig te houden.  Enerzijds wordt de goede werking van de lever dus vertraagd, en tegelijk bestaat de kans dat dat vet zich op den duur begint op te hopen in de lever.

Ook slaat de lever glycogeen op, die het lichaam nodig heeft als energiebron. De verwerking van de alcohol maakt ook de goede verbranding van koolhydraten onmogelijk, waardoor het bloedsuikerniveau daalt. Een avondje doorzakken veroorzaakt zodoende een slap en hongerig gevoel.

Alcohol werkt ook vochtafdrijvend, dus je lichaam verliest meer vocht, en dit heb je ook nodig voor je glycogeen aanmaak (een aloude truc die de schade en katerkoppijn kan beperken, is daarbij voldoende water drinken de avond van je doorzakkertje).

Ook na de wedstrijd, als de lever hard zou moeten werken om de koolhydraatvoorraad weer aan te vullen, en als je waarschijnlijk al een vochttekort hebt door enthousiast wedstrijdzweet door de poriën te stuwen, is een portie alcohol niet wat je lichaam nodig heeft.

Bij matig alcoholgebruik zijn de nadelen eerder beperkt, maar voor wie voor het eerst een marathon loopt, is alcohol de avond of week/weken voor de wedstrijd vaak Des Duivelsch.  Niet alleen de reële gevaren spelen daarbij een rol: vaak heeft het ook te maken met de onzekerheid en het nog ontbrekende vertrouwen (je weet nog niet of het zal lukken).  Wat doen we vaak in tijden van angst en onzekerheid?  Ons vastklampen aan dingetjes die we wel in de hand hebben en onder controle kunnen houden.  De premarathonale maanden was dat ongetwijfeld een strak trainingsschema.   Een stoïcijnse levenswandel wordt daar ook vaak aangebreid.  “Als ik het karakter heb om de alcohol opzij te schuiven, verhoogt dat ook de slaagkansen op het halen van de finish!”.  Een beetje zoals die ene t-shirt die je wilt dragen voor een wedstrijd, of een ram die je offert de dag voor de wedstrijd…  Heb je het gevoel dat die strengheid je zal helpen? Ban gerust de alcohol!

JA

Matig gebruik van alcohol heeft een aantal voordelen: booze zou bv. HDL-verhogend en LDL-verlagend werken.  Komt dat even goed uit, want HDL is het type cholesterol waar we willen vriendjes mee worden; LDL willen we zoveel mogelijk ontvrienden.  Minder verstopte aders zijn het resultaat, waardoor het sterven wat kan worden uitgesteld.  Uit andere onderzoeken (naar alle waarschijnlijkheid van wetenschappers die een rationeel onderbouwd alibi zochten om hun glaasje te rechtvaardigen) zou dan weer blijken dat matige drinkers (één à twee glazen per dag) helpen om langer mentaal scherp te blijven.  Internationale wetenschappelijke standaarden voor wat betreft de grootte van zo’n glas lijken me wel van belang: er zijn wijnglazen waar je quasi een volledige fles wijn kan in uitgieten of zelfs verstoppen.

De gemiddelde vlaming is altijd wel in een bepaalde mate glasvriendelijk, dus die heeft zelf al het web afgeschuimd op zoek naar de gezondheidsvoordelen van verrijkt druivensap of opgeschuimde granen.  Die weet dat matig alcoholgebruik onschadelijk tot zelfs nuttig is.  Zelfs de avond voor de wedstrijd kunnen één à twee  porties ontspannend werken, waardoor je misschien rustig de nacht kan aanvatten.  Een goede nachtrust voor je very first is niet evident, maar kan met wat natuurlijke tranquillizers worden bevorderd. Binge drinking wordt ten stelligste afgeraden.

En na de marathon? Yeah yeah, eiwitten en koolhydraten aanvullen, I know. Maar vergeet niet dat je een persoonlijke mijlpaal hebt overwonnen en je jezelf tot de selecte groep van de marathonlopers mag rekenen!  Schol! Je hebt het verdiend!

Author: Martin Vereecken

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

− 6 = 4

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>