Minder rond en gezond – episode 2

De vorige keer vertelde ik nog een leuk verhaaltje voor het slapengaan, nu maken we het heel concreet en voor wie wil, is er ook werk aan de winkel.

Wat ik heb geleerd, is een combinatie van kennis van mijn collega Francky Van Driessche (die zich in het onderwerp voeding heeft verdiept), lezen en opzoeken op Het Bijzonder Wereldwijde Web.  Ik beweer niet de waarheid in pacht te hebben, en er zijn waarschijnlijk ook meerdere wegen naar Rome.  Je zal ook geen opsomming van bronverwijzingen of een sterk wetenschappelijk onderbouwd betoog vinden.  Ik ga eerder voor praktisch en gezond verstand.

Ik vind het niet zo evident om de informatie te ordenen, maar de indeling ziet er voorlopig als volgt uit (en misschien verandert die nog in de loop van het schrijven):

  1. Inleiding
  2. Wat eet je op een dag?
  3. Je doel vastleggen.
  4. Het bijhouden van een eetdagboek.
  5. Een aantal basisregels.
  6. Doel bereikt! En nu?

Wat eet je op een dag?

Vraag dat aan een willekeurige voorbijganger en het antwoord begint geheid met “Eh…”.  Niet zoveel mensen zijn bewust met voeding bezig en staan er bij stil wat en hoeveel ze op een dag eten.  Vertel eens, hoe kan je afvallen, als je eigenlijk geen flauw benul hebt van wat je op een dag eet? En, in een volgende stap, wat je op een dag màg eten?

Om te beginnen is het dus interessant om gewoon te registreren wat je op een dag eet.  Verbazingwekkend genoeg is dat soms al een vet obstakel.  Misschien wil je er niet over nadenken en bij stilstaan, omdat het nogal confronterend kan zijn.  Of misschien denk je dat het niet belangrijk is, of tijdverspilling, en wil je gewoon direct afvallen, nu!  Cut the crab!

Meten is weten: door op te lijsten wat je zoal eet op een dag, krijg je een zicht op je eetgewoonten en is het mogelijk te analyseren hoe (minder) goed je bezig bent.  Met “goed bezig zijn”, bedoel ik niet alleen de hoeveelheid energie die je opneemt, maar ook: hoe gezond en evenwichtig ben ik met voeding bezig?

Hoe ga je te werk?

  1. Noteer voor 1 dag alles wat je eet en drinkt.  Zorg dat je ook de hoeveelheden kent, bv het aantal boterhammen (of hoeveel gram), welk fruit, hoeveel water, hoeveel alcohol, hoeveel koffie (met melk, suiker,…?). Kies bij voorkeur een dag die representatief is, bv een dag van een werkweek (in de week zijn de dagen meestal gelijkmatiger dan in het grillige weekend).  Bedrieg jezelf ook niet!  Het is geen examen, het is geen rapport, en niemand hoeft de resultaten te zien, behalve jijzelf, dus wees eerlijk!  Het is verleidelijk en gemakkelijk om “kleine dingen” over het hoofd te zien, maar het telt allemaal mee.
  2. Een van de plekjes op het internet waar veel goede voedingsinfo is te vinden, is voedingscentrum.nl.  Het bevat een schat aan informatie en als je eens een beekje van tijd hebt: zeker eens op grasduinsurfen!  Een van de mogelijkheden van de site: je kan gepersonaliseerde berekeningen maken en een dagboek invullen op mijn.voedingscentrum.nl.  Vooraleer dit kan, moet je eerst registreren.
    Registreren
  3. Nadat je een account hebt aangemaakt en ingelogd bent, kan je naar mijn dagboek (t.t.z. niet mijn dagboek, maar jouw persoonlijke dagboek ;-)) doorklikken.
    mijn dagboek
  4. Vul ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes in.  Misschien komt niet alles voor in de keuzes, maar selecteer dan iets dat naar jouw gevoel een “voedingswaardig equivalent” is.  Neem in elk geval de tijd om dit zo nauwkeurig mogelijk te doen.
  5. Rechts ontstaat spontaan een optelsommetje van kilocalorieën, wat meteen een beeld geeft van je energieopname van die dag.  Hieronder mijn voorbeeldje van 21/02/2013.
    kcal
  6. Het wordt pas echt interessant als je de link bereken advies onderaan de tabel klikt: dan wordt de detailinformatie getoond van vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten, eiwitten, water,… en hoe goed je scoort voor elk onderdeel.  Je kunt over 25 voedingsstoffen advies krijgen; je moet ze enkel toevoegen via Voeg ze hier toe.
    voeg voedingsstoffen toe
  7. Nu wordt rechts aangegeven waarop je groen, geel of rood scoort.  De kleurtjes spreken voor zich.
    voedingsstoffen
  8. Links zie je per voedingsstof meer detail en wordt uitgelegd wat je score betekent en waar de voedingsstof voor nodig is, bv. i.v.m. de hoeveelheid vet in je voeding.
    detail

Dat volstaat voor deze episode.  Onderschat de kracht van deze oefening niet: het waarnemen en eerlijk analyseren van je eetgewoontes, is een belangrijke stap in het veranderen ervan.  In het volgende hoofdstuk van het verhaal gaan we vooral door op het onderwerp energiebehoefte.

Vertel eens, hoe kan je afvallen, als je eigenlijk geen flauw benul hebt van wat je op een dag eet?

Author: Martin Vereecken

Share This Post On

Trackbacks/Pingbacks

  1. Minder rond en gezond – episode 3 | Bizzybee's Beelife - […] 1 cirkelde wat rond het waarom van mijn afvalrace.  Episode 2 was een uitnodiging om je bewust te worden …

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

71 − 66 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>