Run For Privacy! (het privacy intervalspel)

Privacy vroeger

Ik stam nog uit de tijd dat mijn dorp de wereld was. Privacy betekende toen: dingen stiekem doen tot een oudje het monkelend opmerkte vanachter haar gordijn. Vanaf dan wist het ganse dorp het. Een ramp was dat toen niet, want je kon dat lijk in die zak nog altijd meeslepen naar het volgende dorp, waar niemand je kende! De enige reclame die we toen kregen, kwam van Publiweek, en in die tijd wisten we nog perfect hoe we met deze vorm van spam moesten omgaan, en bovendien was het op die manier een goedkoop, zij het minder absorberend alternatief voor toiletpapier. Email was nog een beschermlaag en De Post werd nog analoog verdeeld door de facteur die nog niet de meest efficiënte route volgde, maar zich een weg zwalpte van de ene naar de andere druppelpost. Je ziel verkocht je alleen aan de duivel en dat had nogal wat voeten in de aarde: eerst een snee maken in je arm, een ganzenpennenpunt in je bloed dippen en een leeg contract tekenen. Dat zijn, samen met de de opvallende zwavelgeur en de eigenaardige bokkenpootjes, al een vijftal niet mis te verstane alarmsignalen.

Privacy nu

facebook-privacy-policyNu is de wereld ons dorp en de wereld kijkt en luistert mee over onze schouder.  Je kan je ziel verkopen met het aanvinken van één checkbox. Facebook was bij aanvang een leuk medium waarop je kon testen welk seizoen je was of welk drankje, aan de hand van een drietal simpele vragen.  Iedereen werd je vriend, want echte vrienden is goed, maar veel Facebookvrienden is beter. Ondertussen weten we dat elke duim wordt opgeslagen in een dossier, zodat we aangepaste reclame in ons strot geduwd krijgen en we te pas en te onpas worden voorgedragen als likers van producten en diensten in de nieuwsstroom.  Schrik ook niet als je foto wordt gebruikt in een datingbanner, want dat heb je schijnbaar ergens toegelaten door een telefoonboek met voorwaarden blindelings te accepteren.  Zit je niet op Facebook? Ben je voorzichtig met het posten van foto’s? Geen nood, dat doen anderen wel voor jou! Het feestje waarop je je net ietsje te vrijpostig gedroeg, heeft net je toekomstige carrière de das omgedaan: de werkgever kijkt mee naar het profiel van de sollicitant.

privacy_facebookWat rondgooglen dan maar? Dat houdt het Google account vast ook wel bij.  Gmailtje opstellen? “Ik heb gisteren schoenen gekocht” en rondom het schrijfvak worden Zalando-bannertjes met schoenen zichtbaar. Zelfs als je denkt dat je oplet, worden je gegevens gebruikt. Ik heb in een Parijs hotel ooit meegesurft op hun free wifi. Alleen was het zo dat er onder de login een vink stond naast de vraag of je emailadres mocht worden doorgeschoven naar derden. De eerste dag nam ik de vink weg. De tweede dag moest ik opnieuw inloggen en vergat ik de vink. Sinsdien krijg ik dagelijks een vijftal Franse spamberichten. Soms prevel ik dan eens “Smeerlappen!”, maar dat horen ze dan weer niét.

imagesEn net toen we dachten dat er een aantal voorzorgsmaatregelen hielpen, kwam mister Snowden de vuile was van de NSA ophangen. Ze kijken door muren en zien je in je pyjama zitten via je webcam.  Vandaar het ietwat eigenaardige nieuws laatst: “Kleef een stukje plakband over je webcam, ook als je ‘m niét gebruikt!” (wat erop schijnt te wijzen dat plakband kleven op een webcam die je wél gebruikt, blijkbaar vaak wordt toegepast ;-)).

Wat kunnen we dan nog doen? Run for privacy! Het privacy intervalspel heeft ons de mogelijkheid ons digitale zieltjes terug te winnen door hard genoeg te lopen, weg van Facebook, Google en NSA!

Spelregels

  •  Run For Privacy duurt 20 minuten.
  • De lopers worden losgelaten op een afgebakend terrein (bv. een voetbalveld). Alle deelnemers bezitten een anonieme persoonlijkheid. Ze zijn uniek, hebben een eigen karakter en uiterlijk, maar het enige wat van hen is geweten, is dat een van hun hobby’s lopen is. Ze vallen niet op (afwezigheid van fluokleuren).
  • 01_facebookman15-640x904Dan wordt Facebookman op hen losgelaten. Facebookman probeert vriend te worden, hen te liken of poken of taggen. Het universele gebaar voor al die acties is aantikken. Eens getikt, verliest de speler zijn anonimiteit en wordt zijn privacy ten grabbel gegooid op het wereldwijde web. Hij wordt voor iedereen zichtbaar door het dragen van een fluo hesje. Ook het overschrijden van de grenzen van het terrein, maakt je publiek bezit, want dat is het equivalent van het posten van een gênant Youtube filmpje: de grenzen van de goede smaak zijn overschreden en je privacy gaat onherroepelijk verloren.
  • De aangetikte zijn vriendjes van Facebookman, dus ook zij taggen en liken erop los en maken op die manier nieuwe slachtoffers van de anti-privacy dictatuur.
  • Screen-Shot-2013-03-20-at-3.21.00-PMBlijkt Facebookman niet in staat zijn netwerk alleen uit te bouwen, dan wordt de hulp ingeroepen van Googleman. Ofschoon aartsvijanden, hebben ze een gemeenschappelijk doel: je privacy stelen!
  • Free-Shiping-V-for-Vendetta-font-b-Anonymous-b-font-Guy-Fawkes-Mask-Halloween-CosplayGelukkig verschijnt daar, na een vijftal minuten, Anonymous! Door louter aanraking kan hij een individu zijn anonimiteit terugschenken. Staan de zaken er hopeloos voor, dan kan hij worden bijgestaan door Anonymous 2.0.  Ze zijn herkenbaar aan hun lichtgevend armbandje, waarmee ze de hoop van een generatie vertegenwoordigen.
  • 15477995-one-n-man-workout-deelneming-fitness-bal-te-oefenen-workout-conditie-houding-volledige-lengte-silhouOm wat extra suspense in het spel te brengen, kan op bepaalde momenten ook NSA-man worden ingeschakeld: NSA-man opereert helemaal onzichtbaar (dus bij voorkeur een persoon in het zwart) en tikt de anonieme deelnemers aan bij verrassing, waardoor ze ook publiek bezit worden.
  • Het is de taak van de coach om een evenwicht te zoeken in privacyschenders en privacyridders, om het spannend genoeg te houden.

Extra

Na het spel is er een korte pauze, waarin het mogelijk zal zijn cookies te accepteren, na het aanvaarden van de algemene voorwaarden.

Author: Martin Vereecken

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

8 + 2 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>