15 manieren om je loopjes op te leuken

Voor wat betreft het lopen, kan je de mensensoort in twee groepen indelen: zij die dol zijn op lopen, zich elke dag moeten inhouden om niet voortdurend hun loopschoenen aan te trekken en als dolgedraaiden rondjes te malen, en zij die een bloedhekel hebben aan die onnozele, repetitieve, zinloze beenbewegingen.

Dikke zever, natuurlijk! Die uitersten bestaan, maar t.a.v. sport komt het bij de meesten hierop neer: het schijnt gezond te zijn, we willen er ons ook af en toe eens aanzetten, maar geregeld is het ook allemaal nogal saai en kost het veel moeite om ‘t te doen.

“Jij hebt gemakkelijk spreken, voor jou is lopen een hobby en gaat ‘t vanzelf!” Ook dikke zever: wie regelmatig loopt, botst regelmatig op zijn eigen weerstand om te lopen. Soms begin ik aan een loop en weet perfect welke tijd of afstand ik wil doen, maar de zin is er hoegenaamd niet. Waarom ik dan loop? Ik beschouw lopen als een goede gewoonte. Een beetje zoals ontbijten: het is ook een gezonde gewoonte, maar soms heb ik gewoon niet zoveel trek. Ontbijt ik dan niet? Jawel, hoor! Bijna altijd!

Zoals een wijze Gentloopt-coach ooit zei: “De moeilijkste afstand is de 7 meter van je zetel naar je voordeur!”. Om het lopen alvast wat aantrekkelijker te maken en die 7 meter dus gemakkelijker te overbruggen, zijn er volgende trucs die ik gebruik om het lopen op te leuken. Voor als de run loodzwaar voelt en powerslogans niet meer baten.

1. Samen-lopen

Veruit het beste wat me is overkomen wat betreft mijn loopcarrière, is het leren kennen van gentloopt.be. Met anderen samen lopen, maakt de inspanning zoveel lichter! Iets met gedeelde vreugde en gedeelde smart. Ganse levensverhalen worden verteld, er is één gemeenschappelijke passie, maar de levens die we leiden zijn zo verschillend, dat ze een onuitputtelijke bron van onderhoudende gesprekken vormen. Zeker als de afstanden langer worden, en de trainingen zwaarder, passeert de tijd zo veel sneller. Bovendien kan een groep er ook voor zorgen dat je op een gematigd tempo leert lopen. Lopers die altijd alleen lopen, hebben nogal de neiging altijd te proberen zo snel mogelijk te lopen. Dat is niet altijd het beste om je loopbasis te verbreden: er  zijn momenten waarop je je snelheid traint, en er zijn momenten waarop je lange afstanden loopt, maar dan trager: de LSD-run (Long Slow Distance).  Wie altijd lang én ver probeert te lopen, maakt er een pijnlijk boeltje van en verhoogt zijn kans op blessures. Onnodig te zeggen dat dat desastreus is voor de run-fun. Lopen en afzien worden synoniemen.

Moet iedereen dan lid worden van gentloopt.be? Nee hoor, zeker niet als je te ver woont: grote verplaatsingen doen om zoiets simpels te doen als lopen, kunnen een serieuze stoorzender zijn. Die eerste 7 meter is een probleem, maar als daar nog eens voor elke training 35 km auto bijkomt, kan dat alleen maar nefast zijn voor de regelmaat. Je kan nog het best aansluiten bij een loopgroep in je buurt.

Moet dat persé een loopgroep zijn? Ook dat is geen must! Heb je een of een paar loopmaatjes, dan is dat prima! Duimen wel dat je loopmaatje iemand is die zich aan gemaakte afspraken houdt, en je niet verleidt tot het overslaan van trainingen. Je kent ze wel, de eeuwige afzeggers… Het vraagt dan nog zoveel energie van je om toch nog in je eentje de loopschoenen aan te trekken.

2. Regelmaat

Of je al dan niet samen loopt: vaste momenten inplannen in je agenda, komen je lopen alleen maar ten goede! Door je lopen vooraf in te plannen, wordt de verleiding kleiner om je agenda te vullen met andere activiteiten. Waardoor het lopen naar de achtergrond verschuift. En hoe minder regelmatig je loopt, hoe lastiger het is om toch weer te gaan lopen, ook al omdat je conditie blijft steken op hetzelfde niveau of achteruitgaat. Van uitstel komt dus afstel, ook hier.

Die vaste loopagenda-momenten, maken je ook weerbestendiger! Het regent vandaag? Ik had een loop gepland, dus hop, even flink zijn, regenvestje aan en starten maar! Voor wat betreft regen en “slecht weer”, is het vaak zo dat dat allemaal best meevalt. De aantal keer per jaar dat je door een echte stortbui wordt overvallen, zijn op één hand te tellen. Het kan zelfs zo zijn, dat een loopje in de milde regen verfrissend werkt. Harde regen kan soms een gevoel van “Ik tegen de natuurelementen!” opwekken, en ook dat kan eens spannend zijn!

Vaste loopmomenten zijn weer een stuk gemakkelijker, als je lid bent van een club: dan hoef je enkel hun loopagenda te volgen en die dagen vrijhouden in je kalender.

3. Alleen lopen

Loop je altijd samen met anderen? Dan kan een solotochtje af en toe ook deugd doen. Tijd om eens alleen te zijn met jezelf, je gedachten te ordenen, nieuwe energie vinden door je hoofd letterlijk leeg te lopen. Je eigen ritme terugvinden. Wie altijd samen loopt met anderen, kan het op den duur moeilijk vinden om eens alleen te lopen. Zie dat je die skill niet verliest.

4. Ander ritme

Bof bof bof bof bof bof… x 10 000. Veel lopers trappen altijd op hetzelfde tempo. Los van het feit dat altijd exact dezelfde beweging maakt, blessures in de hand kan werken, en er bovendien niet wordt gewerkt aan snelheid, en je dus een “luie” loper kan worden, kan dit vooral dodelijk s-a-a-i zijn. Waarom niet af en toe wat extra pit in je loopjes toevoegen door tempowissels in te voeren? Neem bv. de fartlek: versnellingen op willekeurige momenten, zoals je het zelf aanvoelt! Sprintje tot aan die vuilbak? Stukje achterwaarts lopen? Dat heuveltje daar beklimmen? Het kan allemaal, en het maakt de training boeiender en avontuurlijker!

5. Andere plaats

Woon je in Gent? Staat de Watersportbaan dan synoniem voor rondjes lopen? Er is niets mis met de alom geliefde Watersportbaan: als je daar toertjes maakt, weet je perfect welke afstand je aflegt, en you never walk alone: op elk uur van de dag zijn er medezwoegers in de weer. Maar als je elke kei al een koosnaampje gaf, en zo’n ronde met je ogen dicht kan lopen, is het hoogtijd om je blik te verruimen: run everywhere! Alles is een speeltuin voor lopers: loop straatjes die je nog nooit liep, word opnieuw nieuwsgierig, sla in dat weggetje! Misschien komt het nergens op uit, misschien moet je terugkeren, maar altijd valt er wel iets te zien of te beleven. Ontdek de wereld!

Als ik alleen loop, start ik soms als een hamster die wordt losgelaten in een doolhof en zich laat leiden door de random impulsjes in zijn veel te kleine hersentjes. Als ik met de groep loop, teken ik vaak op voorhand een nogal willekeurig parcours uit, deels met ondertussen bekende wegen, deels met nieuwe straatjes en paden. Vaak komen we voor verrassingen te staan, ook hindernissen, maar saai is het bijna nooit.

6. Andere tijd

Misschien loop je altijd ‘s avonds. Dat betekent: na een lange werkdag thuiskomen en dan nog de moeite doen je in je loopoutfit te hijsen en de deur achter je dicht te slaan. Tussen de thuiskomst en dat loopmoment zijn tientallen hindernissen en verlokkingen bijeengepropt, die je proberen weghouden van je loopplan: de kinderen hebben aandacht nodig, het eten was te zwaar, de werkdag was ook te zwaar, het is interessant op tv, het is niét interessant op tv, maar toch nog even kijken, de kat heeft nog geen streeltjes gekregen, je benen willen vooral horizontaal, er moet nog een factuur betaald worden,…

Wat als je nu eens op een ander moment ging lopen, voor de verandering? ‘s Morgens bij het ontluiken van de dag? Mist over de velden, fluitende vogels, de stilte,… Terwijl de anderen met een slaapkop zich rond de ontbijttafel nestelen, kom je energiek en fris de douche uitgestapt, klaar om de werkdag gezwind aan te vatten! Zeker in het weekend, ga ik liever ‘s morgens dan ‘s avonds lopen, want anders blijft er in mijn hoofd een zeurend stemmetje herhalen dat ik nog moet gaan lopen.

Of ‘s middags er een uurtje tussenuit knijpen, om het hoofd eens weg te halen van je bureau en te verluchten? Je stapt gegarandeerd opgepept de namiddag in!

7. Andere schoenen

Eentje die minder evident is, maar die mij veel plezier verschaft: lopen met minimalistische schoenen! Zo eens per week trek ik mijn Vibram Fivefingers aan, omdat ik dol ben op het gevoel van contact met de ondergrond. Het is alsof ik dan veel lichter en veel bewuster loop, en er zoveel meer plezier aan beleef! Let wel op: zo’n schoenen vragen een nodige opbouw, dus in het begin mag je enkel korte afstanden lopen ermee, en van daaruit stilletjes opbouwen. En toch… als je de kans eens hebt: probeer ze eens!

8. Muziek

De opleukklassieker bij uitstek! Een lekkere deun, is een grote steun! De beats drijven je verder, je favorietjes maken je sneller, de tijd vliegt voorbij met een gepaste soundtrack. Toch nog een paar tips om nog meer uit de muziek te halen:

  • Vernieuw je playlist vaak genoeg: als je altijd dezelfde nummers afspeelt, ga je op den duur verveeld zappen in het beperkte lijstje.
  • Voeg muziek toe die je niet kent: een lange loop is tenslotte dé gelegenheid bij uitstek om nieuwe muziek te leren kennen. Spotify (of een andere muziekservice) is wat dat betreft een droom voor de muzikale avonturier. Ik heb een playlist waar ik nieuwe albums toevoeg en geshuffeld afspeel.
  • Profiteer van de looptijd om eens beter en grondiger naar nummers te luisteren: zelfs in muziek die je al jaren kent, kan je nog extra dimensies ontdekken.

9. Geen muziek

Gaan we wat tegenstrijdig doen, ja? Toch zijn er lopers die altijd met muziek lopen. Aan hen zou ik de tip geven: “Zet die ploat eens af!” Je hebt niet altijd muziek nodig om het lopen te “verdragen”. Je moet niet altijd worden afgeleid. Het kan heerlijk zijn te luisteren naar de geluiden die je op je weg tegenkomt: de vogels, kabbelend water, de wind,… Leer ook daar van te genieten. Lopen is ook: hier en nu kunnen aanwezig zijn in dat gevoel.

10. Eén grote ronde

“Vandaag loop ik 10 km! In rondjes van 2,5 km!” Hoe vastberaden dit idee ook in je hoofd zit vastgeworteld: er komen stemmetjes… “Het is warm! Ik loop slapjes! Ik heb dorst! Ik moet nog vanalles doen! Voel ik daar een pijntje! Wat zou ik niet allemaal nog kunnen doen vanavond als ik vroeger stop! Laten we het bij 3 rondjes houden: 7,5 km is ook niet mis!” Natuurlijk is 7,5km niet mis, en natuurlijk moeten we onszelf niet altijd tot het uiterste drijven. ‘t Wordt alleen gevaarlijk als dit een gewoonte wordt. Het beste is dan ook: er op voorhand voor zorgen dat je niet minder ver kàn lopen door meteen maar een ronde te plannen van 10 km. ‘t Is zoals gaan winkelen: die kar ligt vol met snoep als je met honger de Delhaize ingaat. Het is in dat geval het beste op voorhand iets te eten om die verleiding weg te nemen.

11. Een sporthorloge

Sporthorloges zijn niet nodig. Om te lopen heb je vooral loopschoenen nodig. Dat horloge is geen must. Toch vinden veel sporters het leuk om onderweg en achteraf allerlei cijfertjes te zien passeren: hoe snel, hoelang, hoeveel vooruitgang maak ik? Als een sporthorloge je motiveert om te blijven lopen, koop er dan vooral een.

12. Neem deel aan een wedstrijd

Eerst even een misverstand uit de weg ruimen over wedstrijden: het gaat niet altijd om snel lopen en je tijd verbeteren! Het kan heel inspirerend en motiverend werken om een wedstrijd mee te lopen als vorm van training. Snelheid is dan niet het belangrijkste; de wedstrijd uitlopen primeert. Het mooie is dan, dat er een ganse infrastructuur is opgezet, een uitdagend parcours is uitgewerkt, bevoorrading is voorzien en een kudde vrijwilligers en supporters klaarstaan om die training zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Ok, het kost wel wat, maar daar krijg je dan wel heel wat mooie loopmomenten voor in ruil! Zeker voor wie lange afstanden wil afleggen, kan zo’n wedstrijd een ware verademing en steun zijn!

13. Loop ergens naartoe

Hoe lopen de meeste lopers? In rondjes! We starten in punt A en komen toe in punt A. Logisch, daar wonen we, of daar staat onze wagen, of daar zijn we afgesproken! Probeer eens ergens naartoe te lopen, zoals onze voorouders deden? Je verplaatsen van punt A (thuis) naar punt B (je werk, het huis van je ouders)… Het heeft iets bijzonder bevredigends in zich om het lopen te gebruiken als transportmiddel voor je lichaam! Het voelt alsof je mogelijkheden herontdekt die sluimerden in je genen! Lopen als iets nuttigs! De kans bestaat dat je dan toch nog met de auto moet worden opgehaald, maar laat dat vooral de pret niet bederven!

14. Natuur

Vlaanderen is verstedelijkt gebied, dat staat buiten kijf. Lopen in de natuur is hier niet zo gemakkelijk, maar wie wat op zoek gaat, komt toch overal kleine paadjes, bosjes, weiden en andere natuurpareltjes tegen. Het vraagt niet meer dan af en toe een zijstraatje te nemen om die te ontdekken! Ook trails zijn een plezier om je te herbronnen in het lopen: je moet al eens naar de Ardennen of Limburg om het échte trailwerk te ontdekken, maar dan heb je ook wel wat. Niet alleen de hellingen, maar ook de landschappen zijn doorgaans adem-be-nemend!

15. Eens niét lopen

Pardon? Tips om lopen leuker te maken, en dan zegt ie dat je niét mag lopen? Laat dat vooral geen excuus zijn voor wie altijd excuses vindt om sport te laten vallen: deze is bedoeld voor zij die zich verplicht voelen om zich altijd aan hun loopplanning te houden. Voor zij die nooit eens stoppen. Voor zij die geen training overslaan. Je lichaam heeft soms geen zin. Geef er eens aan toe.

Author: Martin Vereecken

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

24 − = 21

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>