Strava

Eeuwen geleden, in mijn tienerjaren, joeg ik mezelf op turnsloefen of baskets door de Evergemse betonstraatjes, moedig het tempo volgend van mijn neef, die een jaartje of tien ouder was. Een ronde was 5 km (dat had hij met de auto gemeten) en in de laatste honderd-en-zoveel meter werd de sprint ingezet, die ik in het begin verloor, maar na verloop van tijd steeds vaker won. Zwaar puffend en hijgend keerden we nadien huiswaarts. Zelfs rudimentaire tijdmeting deden we toen nog niet, want van die 5 kilometer waren we toch niet helemaal zeker. Winnen van mijn neef was wel belangrijk en daar dacht ik vaak triomfantelijk aan terug, terwijl ik aan het herstellen was van mijn beenvliesontstekingetjes.

Hartslagmeters waren toen nog dingen voor in de kliniek. In het uitzonderlijke geval dat we al eens een hartslag wilden voelen, grepen we onszelf bij de pols. Dat was dan eens goed om weten, maar de resultaten interpreteren was een brug te ver.

Fast forward naar een jaar of 10-15 geleden (vanaf een paar jaar in het verleden wordt mijn tijdsgevoel zo flou dat ik er al rap een jaar of vijf naast kan zitten) ontdekte ik spinning: fietsen op fietsen die nergens naartoe fietsen, maar waar het doel vooral was je hart en je longen uit je lijf te rijden. Eén tot anderhalf uur zelfkastijding om je van je vleselijke zonden te louteren (lees: schranspartijen en drinkgelagen ongedaan maken). Als de zweetvijver rondom jou dermate omvangrijk werd dat er eenden op afkwamen en je delen van de les miste omdat je bijna een paar keer van je stokje ging, als je je hart sneller voelde bonken dan de bonkende beats van de begeleidende muziek, als je kuiten tegen de krampgrens aanschuurden, dan was je goed bezig. De spinjuf van dienst was de drill sergeant, wij waren de rekruten die onze portie pijn kwamen incasseren.

Tot de spinjuf op een goeie dag met een doos hartslagmeters de zaal binnenstapte. Hartslagmeters vanzeleven. Waar hebben we dàt nu voor nodig? Om te registeren hoe diep we gaan, daar kon ik nog inkomen. Maar er bleek ook een “zone” te zijn (nieuw woord) waarbinnen je jezelf matig afpeigert en er meer aan “vetverbranding” wordt gedaan. Wtf? Je kan meer vet verbranden door minder te doen? Dat klinkt als fout en onrechtvaardig!

Mijn solo-loopjes in het verleden waren ook van het kaliber “run to die”: de geslaagde loop was er eentje die alle kleur had weggetrokken uit je gezicht en achteraf een goed gevoel gaf, vooral omdat het achter de rug was. Later, bij gentloopt, leerde ik dat het niet altijd van rappegem moet zijn: beter OF lang en trager lopen, OF snel en kort, zoals in intervaltrainingen. Met het gestructureerder en regelmatiger lopen, kwam ook de nood aan metingen. Tijd voor een sporthorloge!

Maar wat doe ik er mee tijdens het lopen? Om eerlijk te zijn, houd ik heel weinig rekening met mijn hartslag. Ik vind het wel belangrijk en noodzakelijk om mijn snelheid in het oog te houden, zeker als ik met een bepaald doel voor ogen train. Hartslag? Interessant achteraf, om een idee te krijgen hoe goed je een inspanning hebt verteerd. Mijn Polar gebruikt die info ook om in te schatten hoe zwaar een inspanning was en hoelang ik daardoor overbelast ben, vooraleer ik weer mag trainen. Dat helpt tegen overtraining.

Al die data wordt vooral bij mezelf opgeslagen en een beetje gedeeld met een handvol Polarvriendjes. Maar sinds een poosje heeft de Polarsite nu ook een exportfunctie, en dat maakt het mogelijk mijn trainingen te importeren in… Stravaaaah! Er zijn nog wat ruwe kantjes aan de liefdesrelatie tussen Polar en Strava, maar meestal werkt het wel.

Nieuwsgierig geworden naar de herrie die rond Strava wordt gemaakt, heb ik mezelf op een accountje getrakteerd en zelfs de “Premium” testmaand dankbaar in gebruik genomen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een dubbel gevoel bij Strava. Als het gaat om de interpretatie en opslag van de cijfertjes: het ontsluiert niet veel meer info dan alles wat ik al weet uit andere online analysetools. Alles draait rond social en je meten met je vrienden-slash-concurrenten.

The good

  • Met Trainingslog zie ik alle trainingen en wedstrijden netjes weergegeven op één pagina, per week. Elke inspanning wordt weergegeven met een bol, waarbij een grotere bol een langere afstand of langere trainingstijd weergeeft. Bijzonder overzichtelijk.
  • Dezelfde info, maar op een andere manier gepresenteerd is de lijst van Activiteiten. Interessant is de sufferscore van een training: de pijn die we al kennen sinds de spinninglessen, wordt nu meetbaar!
  • Met Activiteitenfeed kan je de inspanningen van de activiteiten van je vrienden zien, en soms zelfs tot de ontdekking komen dat je deelnam aan dezelfde wedstrijd. Niet ongezond om af en toe eens de kop uit de grond te trekken en rond te kijken hoe ferm anderen bezig zijn.
  • Onder Clubs vind je leden terug die deel uitmaken van een sportclub. Er is al een gentloopt-pagina!
  • Een heatmap is wel eens tof om zien: op een kaart wordt dan in kleurtjes weergegeven waar je de afgelopen x tijd hebt gelopen. Gent kleurt alvast roze.
  • Kudos zijn duimpjes die je kan uitdelen voor iemands activiteit. Digitale schouderklopjes en daar lusten we wel pap van. Je kan ook anderen kudooskes geven, in de hoop er zelf ook terug te krijgen :-).
  • Het mooie aan Strava is ook de openheid naar de buitenwereld: je kan exporteren, je data doorgeven naar andere services enz…
  • Schoenen! Jawel, je kan aan iedere activiteiten meegeven welke schoenen je droeg, zodat je gemakkelijk kan bijhouden hoeveel kilometers je al met die hoefjes hebt gedaan, zodat je ze tijdig kan vervangen.

The so-so

  • Segmenten: ik weet nog niet wat ik daar moet van vinden… Een segment is een afgebakend stuk route, waarop je kan proberen een toptijd halen. Op die manier ontstaat een soort van klassement per segment, en kan je proberen de beste tijd binnen te rijven, waarbij je je vergelijkt met de ganse Strava-community. Ben je de beste, dan heb je een KOM of QOM binnengehaald, het hoogste goed binnen Strava. King/Queen Of Mountain (of dat nu echte bergen of platteland is, maakt niet uit).
  • Doelen: je kan ernaar streven van bv een bepaald aantal kilometer in een maand te lopen, of je beste tijd op 10K forceren. Alweer ontstaan er rangschikkingen. Ik heb er wel, maar ik ben niet geneigd die te delen op Strava. Als ik er eentje bereikt heb, wil ik dat wel :-).

The unknown

  • fab8ab23053ad2aa16e635b80344370e18bc28afc7d34038c6368c0fb056fb0aRoutes heb ik nog niet gebruikt (al heb ik er wel eens eentje willen tekenen, en Strava leek zich bitter weinig aan te trekken van het stratenplan).
  • Vermogenscurves en interessante info als Fitheid en frisheid zijn helaas voorlopig enkel voor de fietsende medemens weggelegd.
  • Trainingsvideo’s zijn waarschijnlijk boeiend didactisch materiaal, maar ik heb me er nog niet in verdiept. Ik verwacht ook niet direct informatie aan te treffen die niet ergens op het internet of ouderwetse boeken te vinden is.

Al bij al is Strava wel een leuk speeltje. En zo zie ik het ook, als een speeltje, niet als iets dat mijn trainingen mag bepalen. Wat competitie en een wedstrijdje nu en dan moeten kunnen, maar niet elke training mag draaien rond prestaties, sneller en meer. Dat zou ongezond zijn, en ronduit gevaarlijk: het is zo al moeilijk om je grenzen te bewaken en niet te overtrainen.

Strava Premium daarentegen biedt voor de globale loper niet zoveel meerwaarde. Na mijn Premium-maandje ga ik dus ongegeneerd terug naar de basisversie. Happy Strava to everyone!

Maarre: laat gerust weten wat jij van Strava vindt: wat vind je er zo goed aan, wat is er de moeite om me verder in te verdiepen?

Author: Martin Vereecken

Share This Post On

6 Comments

  1. Dat was een lange winterslaap, Martin. Welcome back. Niks te vroeg, mijn gedacht. Ik heb sinds december een suunto en ben er heel content van. Vooral het vinden van de sateliet aan het begin van de training gaat 100 keer vlotter. Ik heb ook een strava account en ik gebruik dat ook gewoon als speelgoed. Boys ans toys, weet je wel. Het is inderdaad een programma voor haantjes die graag met mekaar in de clinch gaan, daarvoor ben ik al een beetje te oud geworden. Ik vind het wel leuk om te kijken op welke stukjes de mensen uit de buurt ‘challenges’ zetten. En soms passeer ik daar dan op mijn loopje, en voor ik aan de challenge ben laat ik mijn hartslag wat zakken om er dan op die passage eens in te vliegen. Dat geeft wat afwisseling op de training.
    Het is ook leuk om jezelf te vergelijken met andere vedetten. Ik dacht dat ik serieus goed bezig was met mijn gemiddelde van 69 km/week dit jaar. Maar ik zie dat jij er 112 afmaalt elke week. Jij loopt wel op vlakker terrein. De Gentse blaarmeersen is bijna zo plat als Holland, nietwaar. Ik train meestal in het zonienwoud. Daar maak je wel wat hoogtemeters.

    Goed dat je terug bent in blogland. Hope to see you soon !

    Frank, the tank

    Post a Reply
    • Nog een bijkomende handigheid in strava is dat het de netto tijd van je prestatie weergeeft. Als je een trail gelopen hebt van 50 km en je hebt 20 minuten stilgestaan aan de bevoorradingen, zal strava die tijd aftrekken van je totaaltijd. Dat is een leuke feature. In movescount of garmin connect , zal je dan je totale dagtijd hebben en in strava je ‘moving time’ zoals zij dat noemen. Leuk om weten hoe lang je staan fretten, zuipen en tetteren hebt onderweg.

      Post a Reply
      • Die netto-tijd, daar heb ik juist wat problemen mee… In de bergen gaat het m.i. soms zo traag, dat Strava blijkbaar denkt dat je aan het rusten bent, waardoor je prestaties worden overschat.

        Post a Reply
    • Ik weet het, Frank :-). Gelukkig heeft mijn winterslaap zich beperkt tot het bloggen, en zijn de dagen voor de rest wel gevuld! Ik houd me voorlopig bij mijn Polar V800 en ben wel tevreden, mits wat akkefietjes wel.
      Het komt me voor dat je heel gezond met het Strava-gebeuren omgaat ;-).
      Wat de cijfertjes betreft: dat zijn natuurlijk momentopnamen. Momenteel volg ik een schema om een snelle marathon te lopen (en eigenlijk volg ik voor het eerst gewoon ook een heus schema an sich :-)) en dan moet je wel wat kilometers malen. Maar er zijn dus ook drukkere en rustiger periodes. Idem met de hoogtemeters: snelheid is nu belangrijk, niet de hoogtemeters; die komen nog wel later in het jaar meer aan bod ;-).
      Bedankt!

      Post a Reply
  2. Hallo,

    Ik volg je interessant blog al een tijdje en heb nu misschien enkele tips die bij dit artikel aansluiten.

    Als je Strava gebruikt, kan je een Chrome extensie ‘Strava Plus’ installeren, waarbij je nog wat meer uit je data kan halen.
    Het is momenteel nog meer op fietsen gericht dan op lopers maar daar wordt aan gewerkt.
    Meer info hier

    Anderzijds is er ook een site ‘Smash Run‘ waar je je data kan naar exporteren (volledig los van Strava) door vb. je Garmin te syncen.
    Deze site focust zich voornamelijk op statistiekjes.

    Veel plezier er mee!
    Peter

    Post a Reply
    • Peter, dankjewel voor de tips! De extensie had ik ook al eens geïnstalleerd, en is zeker een interessante aanvulling! I.v.m. Smashrun: ik heb een account aangemaakt, en het lijkt erop dat je een mooi dashboard kan hebben van je trainingen, maar vanuit mijn Polar kan ik niet zonder slag of stoot mijn data in de tool krijgen. Als ik eens wat tijd heb misschien… Maar ben wel benieuwd!

      Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 + = 10

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>